سرخط خبرها

به قهرمانان محله‌مان رأی بدهیم

  • کد خبر: ۱۰۲۲۵۳
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
به قهرمانان محله‌مان رأی بدهیم
۲ نفر از نامزد‌های «چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۰» در مناطق ۷ و ۸ رشد کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برنامه برترین‌های ورزشی مشهد برای پنجمین سال در روزنامه شهرآرا آغاز شد. ۱۲ کاندیدی که از بین قهرمانان و ورزشکاران این شهر توسط گروهی از کارشناسان و اهالی ورزش مشهد انتخاب شده‌اند و اکنون در روز‌های آخر سال قرار است از بین آن‌ها یک خانم و یک آقا توسط مردم به عنوان چهره ورزشی سال انتخاب شوند.

اسامی را که نگاه می‌کنیم چشممان به نام «هادی رضایی» می‌افتد که مدت ۲۰ سال ساکن محله سرشور در منطقه ۸ بوده و از این محله رفته است. همچنین «احمد محمدنژاد جوان» که ساکن محله مقدم در منطقه ۷ است؛ قهرمانانی که ثبت افتخاراتشان در این صفحه نمی‌گنجد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این دو چهره ورزشی منطقه ۷ و ۸، گزیده‌ای از زندگی ورزشی‌شان را مرور می‌کنیم.

کسب مقام برای خراسان رضوی پس از ۱۷ سال

«احمد محمدنژاد جوان» کشتی‌گیر آزادکار است که توانسته بعد از ۱۷ سال برای خراسان رضوی در رده نوجوانان سومین مسابقات جهانی کشتی آزاد امیدها، مقام جهانی به دست آورد. او ورزش را از ده‌سالگی و به تشویق پدرش شروع کرده و با حمایت‌های پدر و مربی‌هایش پله‌های موفقیت را یکی از پس دیگری پشت سرگذاشته است.

پدر احمد در جوانی کشتی می‌گرفته و مقام‌های کشوری داشته است، اما به‌دلیل اینکه حمایت نمی‌شده است و از سویی باید یک خانواده را اداره می‌کرده، این ورزش را کنار گذاشته است، اما زمانی‌که او عشق و علاقه پسرانش را به ورزش می‌بیند، آن‌ها را در یکی از سالن‌های این رشته ثبت‌نام می‌کند و خودش مربی آن‌ها‌ می‌شود.

پسر بزرگ‌تر به دلیل خدمت سربازی ورزش را کنار می‌گذارد، اما احمد همچنان ادامه می‌دهد.
او تا پانزده‌سالگی مقام‌های دانش‌آموزی و استانی به دست آورده است. خودش در این باره می‌گوید: شش‌ماه تمرین کرده بودم که مسابقه‌های نونهالان کرج شروع شد. در این مسابقه‌ها توانستم مقام اول را کسب کنم و به عنوان استعداد درخشان این دوره از مسابقه‌ها شناخته شدم.

با به دست آوردن این مقام در سن کم امیدی در دلش شکل می‌گیرد و با قدرت بیشتری تمرین می‌کند. از جمله مقام‌هایی که به دست آورده است نفر سوم جام بین‌المللی سید جعفر موسوی سال ۹۶، عضویت تیم ملی نونهالان کشور در سال ۹۷، نفر اول نونهالان کشور و استعداد درخشان در مسابقه‌های قزوین سال ۹۷، نفر دوم نوجوانان کشور در مراغه سال ۹۸، نفر سوم جوانان انتخابی تیم ملی سال ۹۸، نفر اول نیرو‌های مسلح در تهران سال ۱۴۰۰، نفر سوم امید‌های جهان در صربستان ۱۴۰۰، نفر دوم ارتش‌های جهان در تهران سال ۱۴۰۰ و نفر دوم بزرگسالان انتخابی تیم ملی گرگان ۱۴۰۰ است. هدف بعدی او کسب مقام در المپیک ۲۰۲۴ است و از حالا تمرین‌هایش را شروع کرده است تا بتواند با عضویت در تیم بزرگسالان کشتی کشورمان مقام خوبی را به دست بیاورد.

او مقام سوم صربستانش را در تابستان امسال به دست آورد. کسب مقام جهانی برای خراسان رضوی بعد از ۱۷ سال دررده نوجوانان سومین مسابقات جهانی کشتی آزاد امید‌ها او را مغرور نکرده و می‌داند خصلت پهلوانی است که ماندگارش می‌کند. احمد جوان برای مسابقه‌های جهانی تمرین می‌کند تا بتواند برای کشورش افتخارآفرین باشد.

جوان همین چند روز پیش با تیم کشتی آزاد جوانان خراسان در مسابقات قهرمانی کشور به مقام اول رسید تا یک عنوان دیگر در ویترین افتخاراتش به ثبت برساند.

قهرمانی فراتر از مرز‌ها

قهرمانی عنوان سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو سبب شد تا جزو برترین‌های ورزشی مشهد شناخته شود. نامش را که بر زبان می‌آورم بسیاری از هم‌محله‌ای‌هایش او را می‌شناسند و می‌گویند هر چند از این محله رفته است، اما هنوز هم افتخار می‌کنیم که روزگاری ساکن محله سرشور بوده است.

«هادی رضایی» متولد ۱۳۳۹ در کوچه آیت‌ا... خامنه‌ای و بزرگ‌شده خیابان خاکی است. هم‌جواری منزل پدری‌اش با سالن مهران و دیدن ورزشکارانی که در کوچه و خیابان والیبال بازی می‌کردند سبب علاقه‌اش به والیبال می‌شود. آن‌طور که می‌گوید؛ قبل از انقلاب در رشته هندبال در مدرسه فعالیت داشته و بعد از انقلاب زمانی‌که ورزش معلولان و جانبازان شکل می‌گیرد، والیبال را دنبال می‌کند.

رضایی تعریف می‌کند: در حیطه حاج کربلاعلی (کوچه آیت ا... خامنه‌ای)، بازیکنان والیبال معروفی حضور داشتند که روز‌های تعطیل در محله تور می‌بستند و ورزش می‌کردند.
او که در چهارسالگی به‌دلیل بیماری فلج اطفال دچار مشکل می‌شود، با اعتماد به نفسی که دارد موفق می‌شود و آن‌قدر خوش می‌درخشد که در سال ۱۳۶۴ در اولین سفر برون‌مرزی به عنوان عضو تیم ملی حضور می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت ورزش در مدارس توضیح می‌دهد: آن‌زمان ورزشکاران مستعد را از بین دانش‌آموزان مدارس انتخاب می‌کردند و مانند امروز نبود. اگر مدارس مسابقه داشتند حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تماشاگر حضور پیدا می‌کردند، امری که در مدارس امروز مشاهده نمی‌شود و بیشتر از آنکه جوانان به سمت ورزش بروند، سرگرم فضای مجازی شده‌اند.

در کارنامه این کاپیتان تیم والیبال نشسته سه قهرمانی جهان و سه قهرمانی پاراالمپیک مشاهده می‌شود. او در سال ۱۳۷۵ با مسابقات والیبال نشسته خداحافظی می‌کند و وارد کار مدیریتی می‌شود. در همان سال به عنوان بهترین بازیکن المپیک انتخاب می‌شود. او عضو انجمن کشوری والیبال معلولان و جانبازان است. در سال ۱۳۷۶ سرمربی تیم ملی والیبال نشسته می‌شود و در طی مدیریتش در شش مسابقه پاراالمپیک و شش مسابقه جهانی شرکت کرده است.

اگر بخواهیم درباره سمت‌های او صحبت کنیم، رضایی؛ ۱۳ سال رئیس هیئت جانبازان و معلولان استان خراسان رضوی، دو سال معاون فنی ورزش جانبازان، چهار سال نایب رئیس کنفدراسیون آسیا، ۹ سال دبیر کنفدراسیون آسیا، بیش از یک‌سال دبیر کل پاراالمپیک والیبال ایران و ۱۷ سال استاد مدرس والیبال نشسته بوده است که در ۲۵ کشور جهان تدریس داشته است. مسئول کمیته مربیان جهان و. از دیگر سمت‌های او در طول دوره ورزشی‌اش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->